We are always
here to help

Получить консультацию

Військова податкова реформа. Закон №2173 має полегшити життя бізнесу. Сім нововведень

02.05.2022

Андрій Реун
партнер LCF Law Group, керівник практики податкового права

Воєнний стан потребує чітких і зважених рішень для підтримки бізнесу та населення. Тому Верховна Рада 1 квітня ухвалила закон №2173-IX щодо адміністрування окремих податків у період воєнного та надзвичайного стану. Він має допомогти платникам податків зменшити кількість проблемних питань, пов’язаних із бойовими діями.

Що ж підготували законодавці цим законом?

1. Скасовується низка обмежень для обрання спрощеної системи оподаткування на період воєнного стану.

Скасовується обмеження доходу особи, яка має намір перейти на третю групу спрощеної системи оподаткування за ставкою 2%. Раніше діяло обмеження в розмірі 10 млрд грн річного доходу.

Також розширюється перелік видів діяльності, дозволених на третій групі єдиного податку. Обирати двовідсотковий податок зможуть особи, які займаються видобуванням підземних та поверхневих вод у разі надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення, а також всі особи, які здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, а не лише продавці пива, сидру, перрі та столових вин.

2. Запроваджується низка перехідних положень щодо податку на прибуток для осіб, які оберуть спрощену систему оподаткування.

Особи, які зі сплати податку на прибуток перейдуть на сплату двовідсоткового єдиного податку, зможуть враховувати надміру сплачену суму грошових зобов’язань, сплачені авансові внески, від’ємне значення об’єкту оподаткування та відсотки, які перевищують суму обмеження, визначеного пунктом 140.2 статті 140 ПК України, після відновлення сплати податку на прибуток підприємств.

Декларація з податку на прибуток після відновлення його сплати буде заповнюватись наростальним підсумком. Водночас доходи, отримані за час перебування на спрощеній системі оподаткування, не враховуватимуться під час обчислення податку на прибуток.

Водночас у цілях виконання вимог щодо трансферного ціноутворення доходи за період перебування на єдиному податку враховуватимуться.

3. Уточнена дата виникнення податкових зобов’язань у разі постачання електроенергії.

Після набуття чинності законом №2173, датою виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку у разі постачання електроенергії буде дата складення оформлення документа, що засвідчує факт постачання. Якщо такий документ складено в електронній формі, то відповідною датою буде дата самого документу, незалежно від того, коли на документ накладено електронний підпис.

Водночас на період воєнного стану датою виникнення зобов’язань пропонується вважати дату отримання оплати за спожиту електричну енергію.

4. Додаткове звільнення від мита, ПДВ та акцизу.

Передбачається звільнення від мита та ПДВ операцій з імпорту ряду товарів, зокрема безпілотних літальних апаратів, апаратури прослуховування та броньованих автомобілів. Імпорт останніх також звільнятиметься від акцизного податку.

Такі звільнення зможуть застосовуватись, якщо отримувачами будуть суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі й стримування збройної агресії Російської Федерації.

5. Зменшиться перелік операцій, які не вважаються постачанням в цілях нарахування ПДВ.

Раніше ухваленими змінами до Податкового кодексу України визначалось, що передача для цілей оборони товарів/послуг не вважається постачанням в цілях нарахування ПДВ. Однак згідно з положеннями закону №2173, не вважаються постачанням передача/надання товарів та послуг для цілей оборони лише у випадку, якщо вони надаються безоплатно.

6. Дещо збільшуються повноваження контролюючого органу.

Закон передбачає право контролюючого органу проводити фактичні перевірки щодо дотримання законодавства про ціноутворення. Разом з тим застосувати штрафи буде уповноважений орган, якому податківці надсилатимуть акт проведеної перевірки.

На період воєнного стану планується дозволити контролюючому органу надсилати акти камеральних перевірок не поштовим відправленням, а в електронному кабінеті або електронною поштою. Водночас перебіг строків для подання заперечень та подальших дій в процедурі оскарження будуть зупинені.

Важливим є зупинення строку і для надсилання податкових повідомлень-рішень, що вказує на відсутність до кінця воєнного стану донарахувань за такими актами.

Врегульовано питання підтвердження показників податкової звітності у разі втрати первинних документів.

Закон передбачає, що у разі втрати або неможливості вивезення первинних документів платнику податків необхідно буде подати повідомлення із зазначенням обставин втрати або неможливості вивезення первинних документів, податкові періоди, а також загальний перелік первинних документів.

Дані та показники податкової звітності платника за податкові періоди, зазначені у повідомленні, не зможуть бути піддані сумніву виключно на підставі відсутності первинних документів.

Щобільше, податкові перевірки за такі періоди будуть заборонені навіть після закінчення воєнного стану.

Водночас згадані положення зможуть бути застосовані лише у випадку, якщо втрата документів пов’язана з проведенням на території населених пунктів бойових дій. Обов’язок доказування відсутності такого зв’язку покладається на контролюючий орган. Якщо все ж таки буде доведено, що втрата документів із бойовими діями не пов’язана, платник вважатиметься таким, що ухиляється від сплати податків із подальшим його притягненням до відповідальності.

Фактично, більшість ухвалених змін націлені на максимальне удосконалення податкового законодавства із врахуванням тих викликів, які поставила перед країною війна.

mdoffice.com.ua

Свежие новости раздела